Nu ska vi rädda världen och jag kopierar mig själv av ren lathet.

Jag har kommit på en jävligt bra idé för hur vi ska rädda jorden och bli kvitt de här sanslösa köerna som alla efterblivna bilägare envisas med att trängas i dag ut och dag in.

En lösning jag funderade på var att helt enkelt utrota alla som är tillräckligt korkade att bidra till detta genom att vägra åka buss eller tåg. Eller kanske ge dem någon form av utbildning i ämnet "mänsklighetens undergång". Men jag kom snabbt fram till att detta vore lönlöst. Idioti föder idioti sägs det ju, och snart axlar deras avkommor uppdraget att förstöra jorden. Därför krävdes en bestående lösning, vilken följer nedan:

* Höj trängselskatten, säger jag. Ja, höj den bara, fega inte. Minst en 50-lapp per passage och ingen jävla maxgräns på 60 kronor. 60 kronor stoppar ingen bilförare och det stoppar definitivt inte växthuseffekten. Inte ens jag som är en fattig stackare blir stoppad av 60 ynka spänn. Och låt för bövelen även riksdagsledamoterna betala. De kan gott ha dubbel avgift, förresten. Föregå med gott exempel.

* Lägg inte pengarna som tjänas in på att bygga någon äcklig väg, det bidrar bara till ännu fler köer under byggperioden, som i den här staden lär sträcka sig över en 7-8 år. Lägg istället förtjänsterna på kollektivtrafiken. Gratis kollektivtrafik, fler avgångar och någon form av obligatorisk kurs i folkvett till chaufförerna. Den skulle jag kunna hålla i förresten. Jag skulle kunna göra det gratis. Om jag någonsin i framtiden sedan skulle stöta på en vettigt funtad busschaufför vore det värt det.

Om detta inte hjälper, och pengarna inte räcker till för att göra de förändringar på kollektivtrafiken som krävs- höj då för bövelen trängselskatten ännu mer.
De som verkligen inte klarar sig utan bilen i jobbet eller av någon annan dödsviktig anledning inte kan åka kollektivt skall helt enkelt få bidrag för detta. Inte bidrag från staten, nej från sin arbetsgivare givetvis. Jobbar man för en snåljåp som inte bidrar med tjänstebil skall man ha rätt att kräva ersättning för alla de omkostnader man drar på sig i samband med detta.

Inga orimliga krav, eller hur? Alla som har bil i dagens läge har råd med en extra hundring någon gång ibland, men ingen kommer vilja betala i onödan. Likamed ingen åker bil i onödan.
Sådärja, problemet löst. Ni kan tacka mig sen.

ps. Det är inte endast av ren lathet jag copycatat mig själv, utan helt enkelt för att jag anser mig vara briljant i mina stunder. Förtjänar Skilda Världar en repris kan det knappast finnas någonting som inte är värt att återupplevas.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Hejsan!

Gillar verkligen denna blogg, rolig att läsa..

Dock håller jag inte med om detta, kanske för jag själv kör bil, haha. Men tar jag bilen till jobb tar det ca 10 minuter. Ska jag ta bussen tar den nästan en timme, då den tar en stor omväg och det går ingen snabbare. En timme på morgonen är mkt, då jag isf måste gå upp kl. 5 vilket inneär att jag kommer vara trött hela arbetsdagen.
Kan inte cykla till jobb under vintern och det går ingen cykelväg därute vid den stora vägen så man måste cykla inom stan, vilket tar flera timmar isf.

Och jo, en 100 kr hit eller dit gör mkt. Vi betalar redan skatt och försäkring och bensin m.m.

Du tycker detta endast för du kanske inte har tillgång till bil eller vet hur mkt man tjänar in genom att ta bilen ist, dock ej enligt miljösynpunkt.

Ha det bra!

2007-11-30 @ 08:20:28
Postat av: Niki

hahaha... Jag kör bil nästan varenda dag, eller åtminstone en 3-4 dagar i veckan. Jag är en riktig sopa, som definitivt inte lever som jag lär. Men jag tycker fortfarande det är kul att hetsa upp mig över fenomenet. Förmodligen borde jag straffas!

2007-11-30 @ 18:00:21
Postat av: Anonym

annelie, om du tänker lite längre än bullfittan sträcker sig så kaaanske det är värt det att ta den där extra timmen i bussen även om det bidrar rätt lite, men ändå något, till att miljoners miljarder ska kunna få ett liv i framtiden.

2007-12-05 @ 17:29:32
Postat av: Niki

ps. Annelie, det är alltså jag som skriver bloggen.
Men trots att jag åker bil en hel del så ser jag till att ta buss så ofta det inte leder till alltför stora komplikationer. Det tar förstås ungefär dubbelt så lång tid, men som den anonyme personen här ovan skriver, det kan vara värt det i längden.

2007-12-05 @ 17:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback