Att det ska vara så jävla svårt.

Hej SL!
Jag är en trogen resenär som sedan flera år tillbaks köpt månadskort och på ett någorlunda hederligt sätt brukat era tjänster. Visserligen åker jag på reducerat pris trots att jag är 22 år, men jag hoppas ni kan se mellan fingrarna på detta för denna gång. Jag har nämligen ett mycket viktigare ärende än så, och då ska väl inte en ynka halvplankning få komma emellan? Dessutom har jag ett skitjobb där jag tjänar samhället och håller rent från drägg på era t-baneperronger, så jag tycker nog jag gjort mig förtjänt av lite extra förmåner.

Hur som helst. Det jag nu tänkte be er om är av betydligt större vikt än denna lilla petitess. Jag, och många med mig, skulle se det som en naturlig del av er service om ni kunde tillhandahålla någon form av ordningsregler i tunnelbanan. Och då menar jag inte skyltar med överkryssade mobiltelefoner som inte gäller, eller att man ska stå innanför den gula linjen när man åker rulltrappa. Nej, det jag längtar efter är någon som kan slå näven i bordet gällande alla puckon som inte känner till de oskriva lagarna gällande resande med kollektivtrafik. Med anledning av detta överskott på lantisar, egon och vanliga hederliga idioter föreslår jag att ni omgående inför följande förbudsskyltar:

På utsidan av t-banedörrarna:
Stå inte mitt framför dörrarna när ni ska kliva på. Stå vid sidan om. Flytta er tre decimeter åt sidan och låt de som ska kliva av göra det innan ni tränger er på. Ni har säkert jättebråttom och är mycket viktigare än alla andra, det tvivlar vi inte på, men detta kommer i längden underlätta även för er själva. Ju fler som lyckas komma av utan någon som står i vägen, desto fler hinner komma på. Och om ni mot all förmodan ändå skulle bli kvar på perrongen endast pga den enkla anledningen att ni följde denna anvisning, så lovar vi att nästa tåg kommer inom max 10 minuter. Så visa för i helvete lite hänsyn nu.

Vid rulltrappan:
Är du läskunnig? Kan du höger och vänster? Då så.
Här kommer nu en enkel anvisning för alla er som svarade ja på föregående frågor: Denna rulltrappa består av två "filer". En högerfil, där man står still och latar sig om man är rädd att förbränna alltför många kalorier på väg hem från 8 timmars degande framför en dator, och en vänsterfil där man helt enkelt beter sig som en normalt fungerande människa och går upp för trappan. Vi lovar, det fungerar faktiskt alldeles utmärkt att promenera uppför rulltrappan trots att den rör sig. Och tro det eller ej, men många väljer faktiskt det alternativet. Är du inte en utav dessa, utan föredrar att svettas på ett gym för tusentals kronor om året istället för att enkelt förbränna ditt överskottsfläsk med simpel vardagsmotion, så ber vi dig vänligt men bestämt att helt enkelt stå till höger.

På insidan av t-banedörrarna:
Om du nödvändigtvis måste ha med dig en barnvagn på tunnelbanan, se då för i helvete till att stå intill denna under hela resan så du snabbt kan flytta den när folk skall av och på tåget. Bäst vore förstås om ni lämnade vagnen hemma, men det vore väl att ta för stor hänsyn till er omgivning, så det ska vi inte försöka kräva. Så länge ni bara kan se till att hålla er ur vägen så alla normala, betalade resenärer slipper maka på sig för era små snålåkare som inte betalar en spänn trots att de tar upp tredubbel plats.

På bussen:
Finns det en ledig dubbelplats, sitt där. Det finns ingen på den här bussen som vill ha en svettig främling i knät. Speciellt inte om det faktiskt finns lediga platser. Är du tjock eller bara gillar att sära på benen när du sitter ner ber vi dig vänligen att i största möjliga mån stå upp för att spara platser åt de resenärer som kan sitta normalt, så att så många som möjligt får plats om bussen blir full. Alternativt att ni bantar eller lär er knipa ihop knäna.

Detta var nog allting jag hade att säga för denna gång. Ser med glädje fram emot den dagen då dessa skyltar blir standard i våra t-banor och bussar.

Väl mött 
NH

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback